ŚPIĄCA KRÓLEWNA

PREMIERA BAROKOWEJ TANECZNEJ BAJKI WEDŁUG OPOWIADANIA CHARLESA PERRAULT

Na finał jubileuszowego roku, Cracovia Danza sięga po bajkę! Tym razem Balet słynący z wykonywania tańców dawnych opowie barokowym tańcem historię Królewny, którą dosięgła klątwa złej wróżki. A wszystko to do muzyki z epoki, pięknej i podziwianej. Pokazy przedpremierowe zostały zaplanowane na 4 i 5 grudnia w Filharmonii Krakowskiej. Zaś 25 stycznia bajka zostanie pokazana ale…na scenie Krakowskiego Teatru Variete. Będzie to premiera teatralna tej słynnej opowieści. Balet Cracovia Danza styczniowym spektaklem inauguruje jedenasty rok działalności jako krakowska miejska instytucja kultury.

Tak o spektaklu mówi Dariusz Brojek, choreograf Śpiącej Królewny:
- „Śpiąca Królewna” jest marką rozpoznawalną na całym świecie. Jej nieśmiertelność na baletowych scenach zawdzięczamy genialnej muzyce Piotra Czajkowskiego i wspaniałej choreografii MariusaPetipy. Należy jednak pamiętać, że kanwą do powstania libretta stała się baśń Charlesa Perrault umieszczona w zbiorze „Bajki Babci Gąski”. Pisarz ten podniósł literaturę dziecięcą do rangi sztuki, dając tym samym współczesnym twórcom nieograniczoną możliwość adaptowania tychże utworów na scenę. W roku swego jubileuszu Balet Dworski Cracovia Danza postanowił sięgnąć po tytuł w oryginale brzmiący „La Belle au BoisDormant” i stworzyć spektakl dla dzieci. Charles Perrault żył w epoce baroku. Fakt ten skłonił do osadzenia akcji w czasach autora, co wydaje się o tyle oryginalne, że wysublimowana muzyka i francuska technika tańca barokowego w idealny sposób oddają ducha czasów. W spektaklu będzie można usłyszeć wybór utworów Jeana BaptistyLully i Jeana Pchilipa Rameau, wspaniałych kompozytorów tworzących zarówno muzykę dworską jak i baletową. To właśnie Lully żyjący w czasach Charlesa Perrault wyniósł muzykę i taniec na wyżyny, dając tym samym podwaliny dla baletu klasycznego. Choreografia spektaklu oparta na krokach z traktatów z epoki uzupełniona została o elementy współczesnych technik tańca. Zabieg ten pozwala nie tylko na tak pożądaną przez widzów historyczną poprawność, ale także na swobodną wypowiedź artystyczną. Nie zabraknie scen, w których królować będzie dostojny menuet i niepokojący kontredans, by zaraz potem zaskoczyć nas fantazyjnym tańcem z parasolkami czy przejażdżką karocą. Będzie, i dworsk, i baletowo, a wszystko we wspaniałych kostiumach Bożeny Pędziwiatr. Artystka inspirując się pełną elegancji i wytworności epoką baroku nie zapomniała o świecie baśniowości i dziecięcej wyobraźni. Wszystko uzupełnia prosta scenografia dająca przestrzeń dla tancerzy, w której kostiumy oddziaływujące feerią barw same w sobie stanowić będą dekoracje. Balet Dworski od wielu lat skupia tancerzy zawodowych, dla których taniec barokowy jest uzupełnieniem klasycznego wykształcenia, tym samym gwarantując wysoki poziom artystyczny. Spektakl dedykowany jest przede wszystkim dzieciom, ale uniwersalne wartości wyrażone w subtelny, wyrafinowany i dojrzały sposób pozwolą rozkoszować się każdemu, kto zdecyduje się na tą barokową podróż w czasie.

Najbliższe wystawienia bajki Śpiąca królewna:
Filharmonia Krakowska: 4, 5 grudnia, godz.10.00 i 12.00 (pokazy przedpremierowe)
Krakowski Teatr Variete: 25 stycznia, godz. 19.00 (premiera)

WYSTĘPUJĄ: ROMANA AGNEL, MARTA BARANOWSKA, NIKOLETA GIANKAKI, ANNA KARABELA, MAŁGORZATA NABRZESKA, ALICJA PETRUS, KRZYSZTOF ANTKOWIAK, DARIUSZ BROJEK, JAN FEČKO, ŁUKASZ SZKIŁĄDŹ, FILIP ŚWIECZKOWSKI

REALIZATORZY
SCENARIUSZ: DARIUSZ BROJEK, KRZYSZTOF ANTKOWIAK
INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA: DARIUSZ BROJEK
ASYSTENT CHOREOGRAFA: KRZYSZTOF ANTKOWIAK
KOSTIUMY: BOŻENA PĘDZIWIATR