KRZYSZTOF PASTOR GOŚCIEM CZASU NA TANIEC!
JUŻ 24 KWIETNIA, O GODZ. 19, W KLUBIE AKTORA SPATIF
KRZYSZTOF PASTOR GOŚCIEM CZASU NA TANIEC!
W poszukiwaniu zachwytu. Krzysztof Pastor
„(…) Ruch, taniec jest formą wypowiedzi, sztuką, która może poruszać wiele tematów. Taki artystyczny taniec ma budzić głębokie autentyczne przeżycia, pokazywać namiętności, wyzwalać emocje. W moim balecie chcę odrzucić sztuczność, stawiam na spontaniczność i autentyczność” – mówił Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, choreograf, tancerz. To stawianie na autentyczność przyniosło mu wielkie uznanie. Zyskał sławę przygotowując ponad 50 baletów na licznych scenach świata: od Holandii, Litwy, Rosji, Turcji, Niemiec i Francji aż po Stany Zjednoczone a nawet Australię i Nową Zelandię. W swoich baletach zaskakuje, zachwyca, zmusza do myślenia, wyzwala emocje. Słowem nie pozostawia nikogo z publiczności obojętnym.
Już w poniedziałek, 24 kwietnia Krzysztof Pastor będzie gościem spotkania CZAS NA TANIEC!, cyklu przygotowywanego przez Balet Cracovia Danza. Spotkanie, które otrzymało tytuł „W poszukiwaniu zachwytu”, rozpocznie się o godz. 19 w Klubie Aktora SPATiF, Rynek Główny 41. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Spotkanie odbędzie się z okazji przypadającego 29 kwietnia Międzynarodowego Dnia Tańca.
Krzysztof Pastor należy do najbardziej uznanych polskich twórców. Od 2003 jest choreografem-rezydentem Het Nationale Ballet w Amsterdamie, od 2009 dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie i od 2011, obok kierowania warszawską sceną, stanął na czele baletu w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie. Jego droga artystyczna jest fascynująca. Zaczyna się w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i wiedzie poprzez Polski Teatr Tańca – Balet Poznański pod dyrekcją Conrada Drzewieckiego, gdzie w 1977 został solistą i kreował szereg partii, później poprzez Teatr Wielki w Łodzi, gdzie jako pierwszego solistę baletu można go było oglądać w rolach: Alberta w Giselle, Księcia w Dziadku do orzechów, Armena w Gajane (choreografia Borisa Ejfmana), Wacława w Fontannie w Bachczysaraju i Królewicza w Królewnie Śnieżce. W 1982 roku wyemigrował na Zachód, zdobywając kolejne doświadczenia solisty w Ballet de l'Opéra de Lyon, Het Nationale Ballet. Od 1987 roku zajmuje się choreografią, odnosząc ogromne sukcesy. Większość swoich spektakli stworzył w Amsterdamie, ale zapraszany był także jako choreograf przez znane zespoły baletowe z Australii, Belgii, Czech, Hongkongu, Izraela, Litwy, Łotwy, Nowej Zelandii, RFN, Szwecji, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
O tańcu Krzysztof Pastor mówił: „To trudny zawód, ale przysięgam, że bardzo piękny! Jeżeli się go wybiera dla sławy albo pieniędzy, to można się rozczarować. Dyscyplina dla tancerzy jest jak dla sportowców: dieta, utrzymywanie kondycji fizycznej, a do tego jeszcze artyzm”.
Co jest najważniejsze w języku tańca Krzysztofa Pastora? Skąd czerpie inspiracje? Jaki powinien być Polski Balet Narodowy? To tylko nieliczne pytania, które padną podczas spotkania. Jak zwykle nie zabraknie zdjęć i fragmentów filmów pokazujących choreografie naszego gościa.
Zapraszamy!
Wstęp wolny!
„(…) Ruch, taniec jest formą wypowiedzi, sztuką, która może poruszać wiele tematów. Taki artystyczny taniec ma budzić głębokie autentyczne przeżycia, pokazywać namiętności, wyzwalać emocje. W moim balecie chcę odrzucić sztuczność, stawiam na spontaniczność i autentyczność” – mówił Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, choreograf, tancerz. To stawianie na autentyczność przyniosło mu wielkie uznanie. Zyskał sławę przygotowując ponad 50 baletów na licznych scenach świata: od Holandii, Litwy, Rosji, Turcji, Niemiec i Francji aż po Stany Zjednoczone a nawet Australię i Nową Zelandię. W swoich baletach zaskakuje, zachwyca, zmusza do myślenia, wyzwala emocje. Słowem nie pozostawia nikogo z publiczności obojętnym.
Już w poniedziałek, 24 kwietnia Krzysztof Pastor będzie gościem spotkania CZAS NA TANIEC!, cyklu przygotowywanego przez Balet Cracovia Danza. Spotkanie, które otrzymało tytuł „W poszukiwaniu zachwytu”, rozpocznie się o godz. 19 w Klubie Aktora SPATiF, Rynek Główny 41. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Spotkanie odbędzie się z okazji przypadającego 29 kwietnia Międzynarodowego Dnia Tańca.
Krzysztof Pastor należy do najbardziej uznanych polskich twórców. Od 2003 jest choreografem-rezydentem Het Nationale Ballet w Amsterdamie, od 2009 dyrektorem Polskiego Baletu Narodowego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie i od 2011, obok kierowania warszawską sceną, stanął na czele baletu w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie. Jego droga artystyczna jest fascynująca. Zaczyna się w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku i wiedzie poprzez Polski Teatr Tańca – Balet Poznański pod dyrekcją Conrada Drzewieckiego, gdzie w 1977 został solistą i kreował szereg partii, później poprzez Teatr Wielki w Łodzi, gdzie jako pierwszego solistę baletu można go było oglądać w rolach: Alberta w Giselle, Księcia w Dziadku do orzechów, Armena w Gajane (choreografia Borisa Ejfmana), Wacława w Fontannie w Bachczysaraju i Królewicza w Królewnie Śnieżce. W 1982 roku wyemigrował na Zachód, zdobywając kolejne doświadczenia solisty w Ballet de l'Opéra de Lyon, Het Nationale Ballet. Od 1987 roku zajmuje się choreografią, odnosząc ogromne sukcesy. Większość swoich spektakli stworzył w Amsterdamie, ale zapraszany był także jako choreograf przez znane zespoły baletowe z Australii, Belgii, Czech, Hongkongu, Izraela, Litwy, Łotwy, Nowej Zelandii, RFN, Szwecji, Turcji, USA, Węgier, Wielkiej Brytanii i Włoch.
O tańcu Krzysztof Pastor mówił: „To trudny zawód, ale przysięgam, że bardzo piękny! Jeżeli się go wybiera dla sławy albo pieniędzy, to można się rozczarować. Dyscyplina dla tancerzy jest jak dla sportowców: dieta, utrzymywanie kondycji fizycznej, a do tego jeszcze artyzm”.
Co jest najważniejsze w języku tańca Krzysztofa Pastora? Skąd czerpie inspiracje? Jaki powinien być Polski Balet Narodowy? To tylko nieliczne pytania, które padną podczas spotkania. Jak zwykle nie zabraknie zdjęć i fragmentów filmów pokazujących choreografie naszego gościa.
Zapraszamy!
Wstęp wolny!
fot. Anna Fedisz