PIERWSZE BALETU POCZĄTKI – W OPERALNI HETMANOWEJ - PREMIERA

16 listopada 2020, Kraków, Teatr Ludowy, godz. 20 / transmisja online

PIERWSZE BALETU POCZĄTKI – W OPERALNI HETMANOWEJ - PREMIERAPIERWSZE BALETU POCZĄTKI – W OPERALNI HETMANOWEJ - PREMIERA
Balet Cracovia Danza zaprasza na premierę spektaklu Pierwsze baletu początki  w operalni Hetmanowej. Spektakl w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabierze widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa. Premiera zaplanowana z udziałem publiczności oraz z transmisją w Internecie odbędzie się 16 listopada o godz. 20 w Teatrze Ludowym w Krakowie. Tancerzom będzie towarzyszyła muzyka na żywo w wykonaniu Zespołu Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy.



Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie. Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych z baletem i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na polski balet założony przez Stanisława Augusta.

Spektakl Pierwsze baletu początki  w operalni Hetmanowej nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.

W przedstawieniu zobaczymy m.in.: rekonstrukcję lekcji tańca, uczniowską galę, audycję baletową, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.

Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej ma swoją premierą w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, który z powodu wyjątkowej sytuacji a także w nawiązaniu do tytułu patronki festiwalu – kasztelanowej krakowskiej odbędzie się Teatrze ludowym w Krakowie, dostępny będzie również online. Zapraszamy!

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz


***

Pierwsze baletu początki  w operalni Hetmanowej

Premiera

16.11.2020, godz. 20, Teatr Ludowy w Krakowie oraz YouTube

 

Scenariusz i inscenizacja: Romana Agnel

Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek

Choreografie Poloneza Eyblera i Uroczystego Pękiela: Leszek Rembowski

Oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt

Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa

Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska

Scenografia: Krzysztof Antkowiak

Asystent choreografa: Marta Baranowska

Muzyka: A. Corelli, L. Boccherini, J. L. Eybler, L. Lacoste, J. B. Boismortier, A. Campra, J. B. Lully, J. J. Fux, M. Radziwiłł

Występują:

Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel

Zespół Instrumentów Dawnych „Intrada”

***

Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku

Zadanie dofinansowane ze środków Województwa Podlaskiego

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

0
Pasek dostępności