Spektakl na żywo: "Kozaki, czyli oszustwo ukarane"

17.01.22, godz. 19, Teatr Variete

Spektakl na żywo: Spektakl na żywo: "Kozaki, czyli oszustwo ukarane"
17 stycznia w Krakowskim Teatrze Variete Balet Cracovia Danza wystąpi ze swoim spektaklem Kozaki, czyli oszustwo ukarane. Zrekonstruowany Balet swoją premierę miał w listopadzie 2020 roku online. Będzie pierwszy jego przebieg na żywo z publicznością.

Bilety dostępne na stronie Teatru Variete i tutaj

 

O spektaklu:

Balet Kozaki, czyli oszustwo ukarane, skomponowany przez Antoniego Harta miał swoją prapremierę w Teatrze Narodowym w Warszawie 11 listopada 1784 roku. Spektakl został po ponad 200 latach zapomnienia odtworzony przez Balet Cracovia Danza zarówno choreograficznie, jak i muzycznie.

W 1784 roku choreografię do baletu Harta opracował Daniel Kurtz, Alzatczyk z pochodzenia, który jako pierwszy tancerz i baletmistrz Teatru Narodowego w Warszawie, w latach 1776 – 1795 wystawił aż 84 choreografie. Wiele z jego opracowań tanecznych opartych jest na tematach polskich. Dlatego też jego wkład w rozwój sztuki baletowej i teatralnej w Polsce jest ogromny. Zwłaszcza, że był propagatorem reformy baletowej Jean-Georges’a Noverre’a i wprowadzał jego idee do baletów wystawianych w Warszawie.

Dziś Daniel Kurtz, uznany za jednego z ojców polskiego baletu w powszechnej świadomości pozostaje niestety nieznany. Dlatego warto przypomnieć jego dorobek. Twórczego podejścia do zdobyczy Kurtza oraz opracowania choreografii do spektaklu Cracovia Danza podjął się Leszek Rembowski, choreograf i tancerz, doskonały znawca tańców polskich i charakterystycznych. Jego badania naukowe, prowadzone w konsultacji z dr Tomaszem Nowakiem i w końcu odtworzenie tańców tamtej epoki mają szansę stać się wydarzeniem, bo to temat mało znany, ciągle czekający na opracowanie specjalistów.

W spektaklu ukazane są polskie tańce takie jak m.in. chodzony, oberek, polonez czy przede wszystkim kozak, uznawany w minionych epokach za polski taniec narodowy, a obecnie prawie w ogóle nieznany. Na przedstawienie składają się też tańce, które wykonywane były w Polsce tamtych czasów jak np. chaconne, menuet, musette, czy hongarese, którego korzenie sięgają Węgier.

Partytura baletu Antoniego Harta zaginęła, ale do naszych czasów zachował się wyciąg fortepianowy, który pokazuje piękno muzyki, a także bogactwo prezentowanych w przedstawieniu tańców. Specjalnie na zamówienie Baletu Cracovia Danza odtworzenie partyturę odtworzył poznański muzykolog Maciej Prochaska.

 

Leszek Rembowski, choreograf o pracy nad spektaklem:

Próba odtworzenia baletu „Kozaki” nie jest przypadkowa, lecz opiera się na informacjach, jakie przetrwały do naszych czasów oraz na tradycji danej epoki. Punktem wyjścia był zachowany wyciąg fortepianowy, w którym obok tańców znajduje się muzyka mająca dramaturgiczne zacięcie, „popychająca” akcję spektaklu do przodu. Autor choreografii, Daniel Kurtz, doskonały tancerz, występował w baletach Gaspara Angioliniego, twórcy, który prowadził artystyczny dialog z Jean-Georges’em Noverrem. Kurtz popierał niewątpliwie reformy w balecie wprowadzane przez Noverre’a, ale jako tancerz Angioliniego być może uważał, że taniec musi być jeszcze bardziej ekspresyjny, by lepiej przekazać treści. Kiedy na krótki czas w 1766 roku został szefem baletu w Petersburgu, wprowadził do spektakli pantomimę oraz tańce oparte na folklorze rosyjskim. Takie jego podejście idealnie wpisuje się w balet „Kozaki”, gdzie znajdują się tańce oparte na folklorze polskim, fragmenty pantomimiczne oraz tańce nawiązujące do repertuaru francuskiego, ogólnie znanego w tamtych latach. Te trzy elementy stały się dla mnie punktem wyjścia do odtworzenia jego baletu. Jednocześnie starałem się zachować kolejność numerów, choć nie mamy pewności, że układ tańców z wyciągu fortepianowego był układem spektaklu na scenie. Libretto baletu „Kozaki” nie jest nam znane. Wiemy natomiast, że balet ten funkcjonował pod różnymi tytułami, np. „Kozaki i Węgrzy”, czasami z dodanymi innymi tańcami, w zależności od gustu publiczności, co było zresztą częstą praktyką tamtej epoki. Miałem więc pewną swobodę w budowaniu libretta. Zdecydowałem się je oprzeć na pomyśle z machiną, bo był to czas, kiedy zaczęły się one pojawiać. A dokładnie na pewnego rodzaju grze szulerskiej, gdzie oszustwo staje się sposobem na zdobycie bogactwa. Spektakl jest więc ponadczasową opowieścią o marzeniu o bogactwie, które, jak wiemy, towarzyszy ludzkości od zawsze.

 

Muzyka: Antoni Hart

Scenariusz i choreografia: Leszek Rembowski

Scenografia i kostiumy: Jan Polewka

Rekonstrukcja partytury: Maciej Prochaska

Rekonstrukcja tańca Menuetto & Cracovienne: Romana Agnel

Konstrukcja maszyny: Jan Burnat, Maciej Moszew

Asystent choreografa: Dariusz Brojek

Asystentka scenografa: Ilenia Emili

Występują: Tancerze Baletu Cracovia Danza pod kierownictwem Romany Agnel
0
Pasek dostępności