NOVERRE EN ACTION - premiera

19 września 2020, Teatr Królewski w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich w Warszawie

NOVERRE EN ACTION - premieraNOVERRE EN ACTION - premiera
Na scenie Polskiej Opery Królewskiej odbędzie się niezwykła premiera spektaklu baletowego Noverre en action. Niezwykła nie tylko ze względu na to, że dotyka reformy tańca przeprowadzonej w XVIII wieku przez Jean-Georgesa Noverre’a, ale także dlatego, że spektakl powstaje tanecznymi siłami Baletu Cracovia Danza. Scenariusz, reżyserię oraz choreografię opracowała Romana Agnel. Scenografię przygotowała Marlena Skoneczko, zaś kierownictwo muzyczne nad przedstawieniem objęła Liliana Stawarz, która od klawesynu poprowadzi Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Premiera już 19 września o godz. 19 w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii Łazienek Królewskich w Warszawie.


Jean-Georges Noverre wśród postulatów reformy tańca – którą zdefiniował w 1760 roku w dziele Lettres sur la Danse (Listy o tańcu i baletach) – można odnaleźć: wprowadzenie baletów z akcją, zwrócenie uwagi na pantomimę, która stała się częścią tańca, a także na gest, wprowadzenie lżejszych kostiumów oraz usunięcie masek z twarzy tancerzy, aby widz mógł odczytać emocje bohaterów spektaklu. Noverre, mistrz choreografii nazywany dziś powszechnie „ojcem baletu nowoczesnego” chciał swoją reformą doprowadzić do tego, aby taniec nie był jedynie popisem tancerza, lecz służył konkretnej opowieści pełnej emocji, aby wynikał też z relacji jaka tworzy się pomiędzy bohaterami spektaklu.


Jak w tekście do programu spektaklu pisze Katarzyna Gardzina: „(…) Noverre en action to próba pokazania przemiany, jaką przechodził wówczas balet, od stylu akademickiego, opartego na wirtuozerii do ballet en action, podkreślającego i odzwierciedlającego ludzkie emocje i ukazującego na scenie prawdziwe postaci. Tych nie zabraknie również na scenie Teatru Królewskiego w Łazienkach. To okazja do pokazania osoby króla Stanisława Augusta i jego dworu z innej perspektywy – jako twórcy pierwszego polskiego zespołu baletowego i mecenasa sztuki tańca. Choć sam Noverre w Polsce nie pracował, to jego balety, również dzięki przesłanemu na ręce króla traktatowi Théorie et pratique de la danse, na polskiej scenie zagościły wystawiane przez jego uczniów i spadkobierców”.
Zapraszamy!
0
Pasek dostępności