PIERWSZE BALETU POCZĄTKI - W OPERALNI HETMANOWEJ
29 kwietnia 2021, godz. 20, premiera na Play Kraków │Międzynarodowy Dzień Tańca

Z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca Balet Cracovia Danza zaprasza na premierę spektaklu Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej na platformie Play Kraków. Przedstawienie w choreografii Romany Agnel i Dariusza Brojka zabiera widzów w podróż do XVIII-wiecznego Białegostoku, na dwór Branickich, gdzie rozkwitała sztuka baletowa.
Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie.
Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych z baletem i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na polski balet założony przez Stanisława Augusta.
Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.
W przedstawieniu pokazane zostały m.in.: rekonstrukcja lekcji tańca, uczniowska gala, audycja baletowa, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.
Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej miał swoją premierę w streamingu w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku. Teraz powraca na platformie Play Kraków.
BILETY: 10 zł
Zapraszamy!
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Wystawienie spektaklu wpisuje się w ogólnopolską akcję TańczMY.
Patronem akcji tańczMY jest Instytut Muzyki i Tańca.

Obejrzyj reportaż o spektaklu
Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej
Scenariusz i inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek
Choreografie Poloneza Eyblera i Uroczystego Pękiela: Leszek Rembowski
Oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt
Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia: Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa: Marta Baranowska
Muzyka: A. Corelli, L. Boccherini, J. L. Eybler, L. Lacoste, J. B. Boismortier, A. Campra, J. B. Lully, J. J. Fux, M. Radziwiłł
Występują:
Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel
Zespół Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku
Zadanie dofinansowane ze środków Województwa Podlaskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
Historia baletu polskiego sięga XVIII wieku. Wówczas rody magnackie zaczęły zakładać własne szkoły i zespoły baletowe, kształcąc w ten sposób pod kierunkiem zagranicznych mistrzów pierwszych polskich tancerzy. Takim rodem byli Braniccy. W ich rezydencji w Białymstoku została utworzona szkoła baletowa i działający przy teatrze dworskim balet. Tancerze – w tym Maciej Pręczyński uważany za pierwszego zawodowego tancerza polskiego – byli szkoleni w Białymstoku przez mistrza tańca Antonio Puttiniego. Ten włoski pedagog przez lata finansowany przez Klemensa Branickiego, uczył tancerzy i przekazywał choreografie.
Nad odpowiednim ułożeniem repertuaru baletowego i muzycznego w dworskim teatrze, czyli w nowo powstałej tzw. operalni, czuwała Izabela Branicka, kasztelanowa krakowska. Rezydencja Branickich szybko stała się jednym z najważniejszych ośrodków w Polsce związanych z baletem i poprzez szkolenie polskich tancerzy do królewskiego zespołu miała wielki wpływ na polski balet założony przez Stanisława Augusta.
Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej nie tylko ukazuje powstanie pierwszych polskich szkół i zespołów baletowych, ale także ujawnia tajniki ówczesnego kształcenia, zdradza stosowane wówczas metody i pokazuje mistrzostwo pedagogów. A poprzez prezentację oryginalnych choreografii baletu europejskiego z pierwszej połowy XVIII wieku (autorstwa francuskiego choreografa Louisa Pecourta), a także odpowiedni dobór muzyki i tańców, pokazuje, jaki repertuar mógł być wykonywany w operalni Branickich.
W przedstawieniu pokazane zostały m.in.: rekonstrukcja lekcji tańca, uczniowska gala, audycja baletowa, spektakl baletowy, popisy mistrzów czy wielki bal na dworze Branickich. Opowieść o baletowych początkach wypełnią takie tańce jak m.in.: menuet, allemande, courante, sarabanda, gigue, gawot czy folia, do muzyki popularnych wówczas kompozytorów, m.in.: Corellego, Boccheriniego czy Lully’ego. Nie zabraknie też znanego Poloneza G-dur Macieja Radziwiłła czy fragmentów bardzo słynnego w tamtym czasie baletu L’Europe Galante (Wykwintna Europa) André Campry.
Spektakl Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej miał swoją premierę w streamingu w ramach 10. jubileuszowej edycji Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku. Teraz powraca na platformie Play Kraków.
BILETY: 10 zł
Zapraszamy!
Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Wystawienie spektaklu wpisuje się w ogólnopolską akcję TańczMY.
Patronem akcji tańczMY jest Instytut Muzyki i Tańca.

Obejrzyj reportaż o spektaklu
Pierwsze baletu początki – w operalni Hetmanowej
Scenariusz i inscenizacja: Romana Agnel
Choreografia: Romana Agnel, Dariusz Brojek
Choreografie Poloneza Eyblera i Uroczystego Pękiela: Leszek Rembowski
Oryginalne choreografie z epoki: Louis Pecourt
Kierownictwo muzyczne: Anna Śliwa
Kostiumy: Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
Scenografia: Krzysztof Antkowiak
Asystent choreografa: Marta Baranowska
Muzyka: A. Corelli, L. Boccherini, J. L. Eybler, L. Lacoste, J. B. Boismortier, A. Campra, J. B. Lully, J. J. Fux, M. Radziwiłł
Występują:
Balet Cracovia Danza pod kierunkiem Romany Agnel
Zespół Instrumentów Dawnych „Intrada” pod kierunkiem Anny Śliwy
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Miasta Białegostoku
Zadanie dofinansowane ze środków Województwa Podlaskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
0